October 27 2021 18:13:39
Навігація
· Головна
· Вчительске буття
· Блог адміна
· Календарні планування з історії та правознавства
· Конспекти уроків (історія)
· Конспекти уроків (правознавство)
· Конспект уроку з природничих дисциплін
· Конспекти уроків для початкових класів
· Методика та методологія навчання
· Освіта мовою закону
· Позакласні виховні заходи
· Статті на різні теми
· Статті на допомогу вчителю та батькам
· Пошук
· Файли
· Фотогалерея
· Зворотній зв'язок
· FAQ
Останні статті
· Плакати, кабінет... ...
· ЗМІ для шкіл?
· Оновлюємо кабінет...
· Поступаємо в українс...
· Чому приватні школи ...
Лічильники
Концепції і технології навчання (короткий огляд Ч.1)
В процесі навчання можна виділити як мінімум змістовну (чому вчити), процесуальну (як навчати), мотиваційну (як активізувати діяльність учнів) і організаційну (як структурувати діяльність викладача і учнів) сторони. Кожною з цих сторін відповідає ряд концепцій. Так, першій стороні відповідають концепції змістовного узагальнення, генералізації учбового матеріалу, інтеграції учбових предметів, укрупнення дидактичних одиниць і ін. Процесуальній стороні - концепції програмованого, проблемного, інтерактивного навчання і ін. Мотиваційною - концепції мотиваційного забезпечення учбового процесу, формування пізнавальних інтересів і ін. Організаційною - ідеї гуманістичної педагогіки, концепції педагогіки співпраці, “занурення” в учбовий предмет (М.П. Щетінін), концентрованого навчання і ін. Всі ці концепції у свою чергу забезпечуються технологіями. Наприклад, концепції проблемного навчання відповідають такі його технології: проблемно-діалогове навчання; проблемно-задачне; проблемно-алгоритмічне; проблемно-контекстне; проблемно-модельне; проблемно-модульне; проблемно-комп'ютерне навчання.

Всі концепції і технології неможливо описати в одній статті, тому розглянемо по одній технології відповідно до кожної із сторін процесу навчання.

Концепція і технологія укрупнення дидактичних одиниць розроблена професором П.М. Ерднієвим. Ось короткий її виклад. Укрупнена дидактична одиниця - це “клітинка” учбового процесу, що складається з логічно різних елементів, що володіють в той же час інформаційною спільністю. Укрупнена дидактична одиниця (УДО) володіє якостями системності і цілісності, стійкістю до збереження в часі і швидким проявом в пам'яті.

Поняття укрупнення одиниці засвоєння досить загальне, воно вбирає наступні взаємозв'язані конкретні підходи до навчання:

1. сумісне і одночасне вивчення взаємозв'язаних дій, операцій, функцій, теорем і тому подібне, зокрема, взаємно зворотних завдань;

2. забезпечення єдності процесів складання і вирішення завдань, рівнянь, нерівностей і т.п.;

3. розгляд у взаємопереходах певних і невизначених завдань, зокрема, деформованих вправ;

4. зміна структури вправи, що створює умови для зіставлення початкового і перетвореного завдань;

5. виявлення складної природи знання (математичного, фізичного і тому подібне), досягнення системності знань;

6. реалізація принципу додатковості в системі вправ (розуміння досягається на основі поєднання образного і логічного в мисленні, між його свідомим і підсвідомим компонентами, на основі поєднання операцій виділення і звірення, аналізу і синтезу, почергового звернення до різних півкуль головного мозку).

Концепція УДО широко застосовується в педагогічній практиці від початкової до вищої школи по всіх предметах. Причому при вивченні кожного учбового предмету формується своя технологія на основі представлених вище основних положень. Наприклад, в початковій школі, щоб діти добре запам'ятали таблицю множення, треба її пропонувати разом з відповідними випадками ділення (3*5=15, 15:5=3 і так далі). Пряме завдання краще сприймається в парі із зворотним, бо при цьому воно схоплюється учнем не ізольовано, а як елемент системи думок. Аналогічно перебудований процес навчання додаванню, відніманню, множенню і діленню: від роздільного вивчення до укрупненого викладу того ж матеріалу в двох темах (“Додавання і віднімання”, “Множення і ділення”).

Основу технології УДО складає так зване багатокомпонентне завдання, що утворюється з декількох логічно різнорідних, але психологічно зістикованих в якусь цілісність частин, наприклад:

a. вирішення звичайної “готової” задачі;

b. складання зворотного завдання і його вирішення;

c. складання аналогічного завдання по даній формулі або рівнянню і його вирішення;

d. складання завдання по деяких елементах, загальних з початковим завданням;

e. вирішення або складання завдання, узагальненого по тих або інших параметрах початкового завдання.

Зрозуміло, спочатку в укрупнену вправу можуть увійти лише деякі з вказаних варіацій. Головне ж полягає в тому, щоб всі складові частини по можливості були виконані у вказаній послідовності на одному занятті. Акцент на необхідність просторового і тимчасового поєднання елементів укрупненого знання має психологічну причину: згідно з сучасними науковими даними, будь-яка інформація, сприйнята людиною, циркулює в так званій оперативній пам'яті протягом 15-20 хв., після чого “йде” на зберігання в довготривалу пам'ять. Фаза оперативної пам'яті найбільш оптимальна для різноманітних перекодувань інформації, для перетворення знань.

Тому такі важливі технологічні деталі, щоб пряме і зворотне завдання записувалися і вирішувалися в двох паралельних колонках, щоб докази взаємозворотніх завдань, теорем проводилися на одному уроці, щоб вичленення ознак тут же супроводилося їх співставленням, щоб словесне мислення поєднувалося з символічним і так далі Укрупнення знань повинне відбуватися перш за все на уроці.

Навіщо потрібна така технологія? Які мають бути цілі її застосування? Вона потрібна для того, щоб людина за менший, ніж раніше, час оволоділа великим обсягом грунтовних і дієвих знань. Для цього технологія УДО використовує приховані резерви мислення, що істотно підвищують результативність процесу навчання.
Коментарі
Коментарі відсутні
Додати коментар
Будь-ласка, залогіньтеся для додавання коментарів
Рейтинги
Рейтинг доступний лише для користувачів.

Будь-ласка, залогіньтеся або зареєструйтеся для голосування.

Немає даних для оцінки.
Авторизація
Логін

Пароль



Забули пароль?

 Відновити 
Зараз на сайті
· Гостей: 1

· Користувачів: 0

· Всього користувачів: 2,515
· Новий користувач: valentina-kundel
Сторінка завантажилась за 0.07 сек. 2,795,225 унікальних відвідувачів