December 06 2021 09:48:37
Навігація
· Головна
· Вчительске буття
· Блог адміна
· Календарні планування з історії та правознавства
· Конспекти уроків (історія)
· Конспекти уроків (правознавство)
· Конспект уроку з природничих дисциплін
· Конспекти уроків для початкових класів
· Методика та методологія навчання
· Освіта мовою закону
· Позакласні виховні заходи
· Статті на різні теми
· Статті на допомогу вчителю та батькам
· Пошук
· Файли
· Фотогалерея
· Зворотній зв'язок
· FAQ
Останні статті
· Плакати, кабінет... ...
· ЗМІ для шкіл?
· Оновлюємо кабінет...
· Поступаємо в українс...
· Чому приватні школи ...
Лічильники
Принцип систематичності і послідовності
Вперше цей принцип, як і багато інших, був застосований Я.А. Коменським, що вважав, що, як і в природі, в навчанні все повинно бути взаємозв'язаним і доцільним.

Ці ідеї були пізнішими розвинені Песталоцці і К.Д. Ушинським, який відзначав, що «голова, наповнена незв'язними знаннями, схожа на комору, де все безладно і де сам господар нічого не відшукає».

Принцип систематичності передбачає, щоб виклад учбового матеріалу вчителем доводився до рівня системності в свідомості учнів, щоб знання давалися учням не тільки в певній послідовності, але щоб вони були взаємозв'язаними.
У наший вітчизняній педагогіці цей принцип довгий час порушувався, особливо починаючи з 20-х рр. двадцятого століття, коли працювали по так званих комплексних програмах, коли використовувалися методи проектів, бригадно-лабораторні методи і були відсутні стабільні підручники.

Системність мислення полягає у встановленні асоціацій, тобто зв'язків між явищами, що вивчаються, і предметами. Те ж саме відбувається і при паралельному вивченні різних предметів за шкільною програмою, між ними встановлюються так звані міжпредметні зв'язки, які є одним з найважливіших умов реалізації принципу систематичності і послідовності в учбовому процесі.

Для міжпредметних зв'язків необхідно виділяти так звані «скрізні об'єкти», як рекомендують психологи. Це найбільш важливі явища, які вивчаються в різних учбових предметах (наприклад, рівень розвитку культури якоїсь історичної епохи, особливості якого вивчаються і на уроках історії, і на уроках літератури). Між такими предметами, як історія і література, математика і фізика, креслення і трудове навчання, повинні постійно здійснюватися міжпредметні зв'язки, повинні підтримуватися повсякденні контакти між вчителями (взаємні відвідини уроків, сумісне перспективне планування, виділення «скрізних тим» і так далі). Останніми роками окремими вчителями розробляються авторські інтеграційні програми по комплексному вивченню певних розділів учбових предметів.

Реалізація принципу систематичності і послідовності припускає спадкоємність в процесі навчання, тобто логічну послідовність і зв'язок між учбовими предметами, що вивчаються на різних ступенях шкільного навчання (у початковій, основній і середній), щоб кожного разу матеріал, що знов вивчається, базувався на засвоєному раніше.

Правила принципу систематичності і послідовності:
1. Реалізація спадкоємності і встановлення асоціацій в процесі навчання з метою реалізації даного принципу багато в чому залежить від планування учбової роботи (наприклад, практичні заняття необхідно проводити тільки після вивчення теоретичного матеріалу, коли цей матеріал засвоєний в комплексі; при вивченні нового матеріалу необхідно спиратися на раніше засвоєні знання і т. д.).

2. Вчитель не має морального права переходити до вивчення подальшого учбового матеріалу, якщо він не впевнений, що засвоєно попередній (навіть, якщо вчитель обмежений рамками програми, кількістю годинника на вивчення тієї або іншої теми).

3. З метою реалізації даного принципу необхідно здійснювати як би «випереджаюче навчання». На кожному уроці при вивченні будь-якого учбового матеріалу необхідно створювати «грунт» для вивчення подальшого. Для початкуючого вчителя необхідно кожного разу готуватися не тільки до чергового уроку, а немов би одночасно до двох або навіть декільком.

4. Принцип систематичності і послідовності вимагає постійного повторення вивченого матеріалу. Проте повторення не повинне зводитися тільки до відтворення пройденого (традиційний репродуктивний характер навчання якраз і орієнтує на таке відтворення: повторення після вчителя, переказ прочитаного в підручнику і так далі). Необхідно, щоб при повторенні пройденого учні розглядали його з нових позицій, пов'язували зі своїм особистим досвідом, з особистими спостереженнями, із знаннями по інших учбових дисциплінах і тому подібне

Велике значення для реалізації принципу систематичності і послідовності має практична діяльність учнів, коли вони можуть застосувати теоретичні знання в практичній діяльності. Важливість такого зв'язку підкреслюється введенням самостійного принципу: зв'язку теорії з практикою.

Коментарі
Коментарі відсутні
Додати коментар
Будь-ласка, залогіньтеся для додавання коментарів
Рейтинги
Рейтинг доступний лише для користувачів.

Будь-ласка, залогіньтеся або зареєструйтеся для голосування.

Немає даних для оцінки.
Авторизація
Логін

Пароль



Забули пароль?

 Відновити 
Зараз на сайті
· Гостей: 1

· Користувачів: 0

· Всього користувачів: 2,515
· Новий користувач: valentina-kundel
Сторінка завантажилась за 0.08 сек. 2,809,413 унікальних відвідувачів