December 12 2018 04:49:38
Навігація
· Головна
· Вчительске буття
· Блог адміна
· Календарні планування з історії та правознавства
· Конспекти уроків (історія)
· Конспекти уроків (правознавство)
· Конспект уроку з природничих дисциплін
· Конспекти уроків для початкових класів
· Методика та методологія навчання
· Освіта мовою закону
· Позакласні виховні заходи
· Статті на різні теми
· Статті на допомогу вчителю та батькам
· Пошук
· Файли
· Фотогалерея
· Зворотній зв'язок
· FAQ
Останні статті
· Невеселі роздуми на ...
· Ранние развитие ребе...
· Здійснити перший кро...
· Цифровая графика - м...
· Бізнес-тренінги та п...
Лічильники
Конспект уроку для 7 класу на тему: "Північна Європа в Середньовіччя"
Мета: вивчити матеріал про походи вікінгів, їхні причини та наслідки; удосконалити навички роботи учнів із контурною картою, співпраці в групі; сприяти формуванню уміння висловлювати судження щодо історичних подій, що розглядаються.
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
називати час походів вікінгів, утворення Данського, Шведського, Норвезького королівств;
показувати на карті напрямки походів вікінгів, території Данського, Швецького, Норвезького королівств;
описувати пам'ятки культури скандинавів;
висловлювати судження щодо значення походів вікінгів.
Обладнання: дошка, проектор, презентація в павверпойнт
Основні поняття: вікінги.
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку

І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ. Вивчення нового матеріалу .
1. Нормани. .
2 Походи вікінгів.
3 Утворення скандинавських держав. Країни Скандинавії у XII—XIII ст.
4 Духовний світ північноєвропейських народів.
І\/ Узагальнення й систематизація навчальних знань і вмінь учнів
V Підсумки уроку
VI Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Робота з картою.

Покажіть на карті:
а) територію Аравійського півострова. Як природно-кліматичні умови вплинули на розвиток господарського життя арабів у доісламський період?
б) територію держави Мухаммеда. Яку роль відіграло прийняття ісламу в об'єднанні арабів?
в) території, завойовані арабами в 632—661 рр. Чим полегшувалися і що мали за мету арабські завоювання?
г) території, завойовані за правління Омейядів. Як було організовано управління в халіфаті?
д) території, контроль над якими Арабська держава втратила за правління Аббасидів. Чому Арабський халіфат почав розпадатися?

Фронтальне опитування.
1) У чому полягає своєрідність розвитку культури арабського світу?
2) Які галузі науки найбільше розвивалися в халіфаті?
3) Якими літературними творами представлена культура Арабського халіфату?
4) Які пам'ятки середньовічної арабської архітектури ви можете назвати?

Відкритий мікрофон

Як вплинула культура халіфату на культурний розвиток Західної Європи?
Короткий підсумок відповідей учнів, акцентування уваги на причинах розпаду Арабського халіфату.

Слово вчителя. – Європейські країни формувалися неодночасно та в різних політичних, культурних та кліматичних умовах. Проте, з 7 століття основною проблемою багатьох країн тогочасної Європи стали раптові напади вікінгів, котрі залишали за собою «випалену землю». Так давайте спробуємо визначити, хто такі вікінги?


III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ


1. Нормани.

Робота з підручником.

Ознайомтеся з текстом підручника і дайте відповідь на запитання:

1) Де жили вікінги? Як ще називали скандинавських воїнів?
2) Як впливали кліматичні умови Скандинавського півострова на розвиток господарського життя норманів?
3) Як було організоване суспільне життя у скандинавів?
4) Що спонукало вікінгів до грабіжницьких набігів?

Перевірка завдання проводиться у форматі мозкового штурму, всі варіанти відповіді записується на дошку, і діти спільно з вчителем на основі зроблених записів формують відповідь на питання – Чи могли вікінги жити інакше?
Перевіривши виконання завдання за підручником, учитель переходить до висвітлення наступного питання.

2. Походи вікінгів.

Розповідь учителя (супроводжується показом презентації)

Наприкінці VIII ст. для прибережних міст Європи з'явилася нова небезпека — вікінги, або нормани. Вікінги — це німецькі племена, які населяли півострови Скандинавія та Ютландія в середні віки. Одним із перших, зафіксованих літописами нападів вікінгів, був набіг на англійське місто Портленд у 787р. Найбільш відомим нападом вікінгів був рейд на англосаксонський монастир св. Кутберта на острові Ліндісфарі в Нортумбрії. Після цього значно почастішали напади норманів на Шотландію, Англію, Ірландію і Францію. Так, у 886 р. вікінги дійшли Сеною до Парижа і взяли його в облогу. Лише рішучі дії графа Паризького Одона врятували місто. Пізніше вікінги просунулися далі на південь і розпочали напади на Іспанію та Італію. У 844 р. вікінги пограбували Кордову — столицю ісламської Іспанії.

Із розвитком суспільства у вікінгів цілі походів дещо змінюються. Із грабіжників вікінги поступово перетворюються на завойовників, купців і найманців.

У XI ст. нормани завойовують території англосаксонських ко¬ролівств на острові Велика Британія. Король Уесекса, одного з англосаксонських королівств, Альфред Великий був змушений визнати ці володіння; ці землі стали відомими як Область датського права, або Данелаг. Володіння вікінгів були і на острові Ірландія. Протягом двох століть вони володіли там великими територіями, у тому числі Дубліном.

Оселялися нормани і в державі франків. Найвідомішим володінням вікінгів там стало герцогство Нормандія. У 889 р. норманський воєначальник Хрольф Пішохід, відомий у Франції як Роллон, оселився зі своєю дружиною у верхів'ях Сени і почав здійснювати набіги на прилеглі території. Франкський король Карл Простуватий після безуспішних спроб зупинити нормана уклав із ним угоду, за якою віддавав йому у володіння землі у провінції Нейстрія, а Роллон уклав з королем мир і визнав його своїм сувереном. Роллона охрестили ім'ям Роберт, і він став пер¬шим герцогом Норманським. Один із родичів данського короля став графом Фрізії, інший — графом Шартрським.

Держава норманів — Сіцилійське королівство, була створена і в.Південній Італії, її створили норманські рицарі та найманці, яких Візантія використовувала для боротьби з мусульманами.

Воєначальники вікінгів започаткували і династії руських князів Рюриковичів, коли у 862 р. новгородці запросили собі князя «з варягів».

Завоювання вікінгів не обмежувалися територією Європи. У ІХст. вікінги, очолювані Інгольфуром Арнарсоном, почали заселення Ісландії. Наприкінці X ст. переселенці з Ісландії під проводом Еріка Рудого заселили Ґренландію. Син Еріка, Лейф Ерікссон, вирушив далі на захід, дійшов до берегів Північної Америки і назвав цю землю Він лан дом.

Купці вікінгів вели торгівлю від Скандинавії на півночі до Африки на півдні, від Іспанії на заході до приволзьких степів на сході. Основними товарами вікінгів були хутра, деревина, зброя, а також раби.

Робота з картою.

Позначте на контурній карті напрямки походів-вікінгів. (доцільно дати як домашнє завдання і перевірити на наступному уроці).

3. Утворення скандинавських держав. Країни Скандинавії у XII—XIII ст.

У Х ст. починається формування централізованих скандинавських держав: Данії, Норвеґії та Швеції. Цей процес супроводжувався руйнуванням системи військової демократії. У результаті війн, які практично не закінчувалися, усе більшу владу отримували конунги — воєнні вожді, які потім стали королями. Народні збори скликалися все рідше, лише для вирішення найважливіших питань або справляння давніх обрядів. Із зростанням територій впливу того чи іншого конунга скликати народні збори ставало дедалі складніше. Почали розвиватися феодальні відносини. Зі стану вільних людей виділяється військова верхівка — король (конунг), ярли (герцоги), гірди (дружинники). Усе більшим стає розшарування суспільства.

Групова робота

Клас ділиться на 3 групи кожна із яких отримує завдання на дослідження особливостей утворення однієї із Скандинавських держав. Для опрацювання кожна із груп отримує інформаційну картку по своїй проблемі.

Група №1
Тема дослідження. Утворення Данської держави. Ознайомтеся з текстом підручника та додатковою інформацією, уміщеною на картці, підготуйте повідомлення за планом:
1) Утворення Данської держави.
2) Данія у XII—XIII ст.
3) Конфлікт між королівською та церковною владою.

Група №2
Тема дослідження. Утворення держави в Норвеґії. Ознайомтеся із текстом підручника та додатковою інформацією, уміщеною на картці, підготуйте повідомлення за планом:
1) Суспільний устрій Норвеґії у VIII ст.
2) Об'єднання Норвеґії в єдину державу.
3) Норвеґія у XII ст.
4) Особливості політичного розвитку Норвеґії у XIII ст,

Група №З
Тема дослідження. Утворення держави у Швеції. Ознайомтеся з текстом підручника та додатковою інформацією, вміщеною на картці, і підготуйте повідомлення за планом:
1) Рання історія Швеції.
2) Хрещення Швеції.
3) Швеція у XII—XIII ст.

4. Духовний світ північноєвропейських народів.

Розповідь учителя (супроводжується показом відповідної частини презентації).

Північні народи мали складну й сувору міфологію, подібну до умов життя в їхній країні. Давні скандинави вірили, що Всесвіт складається з дев'яти світів — країн, які з'єднані світовим деревом — ясенем Іггдрасіль. Зверху розташований світ-фортеця богів-асів, Асґард. Трохи нижче розташований світ ванів — богів землі, Ванахейм, Країна людей розміщується посередині усіх світів, а тому зветься Мідґардом — серединною країною. Хелль-хейм — країна мертвих, його володарка — стара Хелль, богиня смерті. Світ Йотунхейм населений йотунами — страшними велетнями. Муспельхейм — світ вогню й вогненних гігантів, лежав на південь від Мідґарда. Ніфльхейм — країна туманів, розташована на північ від Мідґарда. Цей світ являв собою крижану безодню, кріїну вічної темряви та холоду. Тут також жили гіганти — крижані велетні. Льєсальвхейм був населений світлими альвами, або ельфами, які були прекрасними, веселими, але жорстокими створіннями; той, хто потрапляв до їхніх рук, від них не повертався. Свартальвхейм був домівкою чорних альвів, або цвергів.

Ці коротуни жили у своєму підземному царстві, видобуваючи золото й дорогоцінне каміння. Також вони були неперевершеними майстрами, і навіть аси інколи зверталися до них за допомогою.

Світом правили аси — верховні боги вікінгів. Королем асів був Одін — бог війни і мудрості. Одін має лише одне око, друге віддав, щоб випити з джерела мудрості. Його двір розташований у Вальґаллі — місці, куди його служниці, діви-воїни валькірії приносять воїнів, які загинули на полі битви. Із душ загиблих Одін набирає свою дружину — ейнхеріїв. Одін їздить на восьминогому жеребці Слейпнирі, його постійно супроводжують два ворони — Хуґін і Мунін, «той, що думає» і «той, що пам'ятає», і два вовки — Ґері і Фреґі, «жадібний» і «ненажерливий». Його спис, Ґуґнір, завжди влучає в ціль. Дружина Одіна — Фрігї, богиня сім'ї та домашнього господарства. В Одіна багато синів. Найстарший із них — Тор, бог грому. Скандинави зображували Тора рудобородим. Тор — захисник людей і асів. Він веде постійну боротьбу з велетнями, і нічого вони так не бояться, як його молота — Мйолніра. Вікінги вважали, що його зображен¬ня дарує силу і звитягу, тому часто носили медальйони у формі молота. Тор їздить на колісниці, що запряжена двома козлами. Інший син Одіна — Бальдр, бог весни. Скандинави називали його найпрекраснішим із богів. Коли він народився, то його матері, Фріґї, сказали, що він помре молодим, тому вона взяла клятву з усього, що є на землі, що воно не завдасть шкоди синові; єдиною рослиною, про яку вона забула, була омела. Дізнавшись про це, Локі виготовив із омели стрілу і зробив так, що брат Бальдра, Хед, вистрілив у нього, коли Бальдра, хвалячися своєю невразливістю, закликав усіх кидати і стріляти в нього чим завгодно. Локі —не ас. Він походить від велетнів. Його прізвиська — сором богів і батько брехні. Він дуже кмітливий і підступний, а тому через нього аси потрапляли в халепу; часто він же й допомагав їм з неї виплутатися. Діти Локі — прокляття асів і людей. Це — змій Йормунґанд, вовк Фенрір, і володарка царства мертвих Хелль.

Окрім асів існують й інші боги — вани. Раніше вони часто ворогували з асами, але потім уклали перемир'я. Найвідоміший з ванів Нйорд, бог моря, Фрейр, бог родючості, і Фрейя, богиня краси і молодості.

Вікінги вірили в неминучість кінця світу — Рагнарьоку, який являв собою битву богів і людей проти велетнів та потвор. У результаті битви світ буде спалений вогняними гігантами, а боги і велетні повбивають одне одного. Так, Одін був вбитий Фенріром, Тор і Йормунґанд уб'ють одне одного.

ХІІ—XIII ст. ознаменувалися остаточною перемогою християнства на північноєвропейських землях. У 1104р. Данія отримала власного архієпископа Лундського (до цього датська церква підпорядкована бременським архієпископам). У 1151 р. був заснований і окремий норвезький діоцез у Трондхеймі. Найбільший супротив християнство зустріло в Швеції. Особливо сильними язичницькі традиції були в Уппсалі — колишній духовній столиці Швеції. Лише за короля Еріка Святого (1150—1160 рр.) була організована шведська християнська церква. У 1164 р. був призначений перший шведський архієпископ; на місці язичницького храму в Уппсалі був збудований кафедральний собор — резиденція архієпископа.


IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Робота з текстом.

Прочитайте уривок і дайте відповіді на запитання до нього.

Одін вельможніший і старший за всіх асів, він вершить усім на світі, і якими б могутніми інші боги не були, всі вони йому служать, як діти батькові...
Тор... сильніший за усіх богів і людей. Трудванґар звуться його володіння, а чертог його називається Більскірнір. У тому чертогу п'ять сотень покоїв і ще сорок. Він більший за всі будинки, що коли-небудь зводили люди...
Другий син Одіна — це Бальдр. Про нього можна сказати лише добре. Він кращий за усіх... Такий він прекрасний і такий світлий, що випромінює сяяння. Він мудріший за усіх асів, найбільш солодкоречивий...
До асів прирівнюють ще одного, якого багато хто називає підбурювачем суперечок між асами, сіячем брехні і ганьбою богів і людей. Ім'я йому Локі, або Лофт... Локі пригожий і красивий собою, але дуже злий і непостійний. Він перевершив усіх людей тією мудрістю, що зветься хитрістю... Аси не раз мали через нього неприємності, але часто він же допомагав їм їх позбутися...

Запитання.
1) Вірування якого народу відображає наведений текст?
2) Які Висновки про світогляд цього народу можна зробити?
3) Як вірування впливали на організацію реального життя представників цього народу?

Учитель із допомогою учнів робить загальні висновки:
— норманів, які здійснювали грабіжницькі морські походи називали вікінгами;
— вони відіграли значну негативну роль у долі Європи: нищівні грабежі прискорили розпад Каролінґської імперії та загальмували розвиток господарства в багатьох країнах Західної Європи-
— але вікінги відомі не тільки як розбійники та пірати; під час морських походів вони ставали посередниками в торгівлі між державами, засновували нові держави.

Домашнє завдання
1) Опрацювати текст параграфа.
2) Позначити на контурній карті території Датського, Шведського, Норвезького королівств.
3) Випереджальне завдання: підготуватись до уроку захисту проектів, для цього клас ділить на 3 групи. Завдання для груп:
Група 1 – Італійські міста республіки
Група 2 – Папська область
Група 3 - Південні Італія та Сицілія.

Розробив: Сердюк В.Ю.
Коментарі
Коментарі відсутні
Додати коментар
Будь-ласка, залогіньтеся для додавання коментарів
Рейтинги
Рейтинг доступний лише для користувачів.

Будь-ласка, залогіньтеся або зареєструйтеся для голосування.

Немає даних для оцінки.
Авторизація
Логін

Пароль



Забули пароль?

 Відновити 
Зараз на сайті
· Гостей: 1

· Користувачів: 0

· Всього користувачів: 2,515
· Новий користувач: valentina-kundel
Сторінка завантажилась за 0.02 сек. 2,392,239 унікальних відвідувачів