July 20 2019 00:17:30
Навігація
· Головна
· Вчительске буття
· Блог адміна
· Календарні планування з історії та правознавства
· Конспекти уроків (історія)
· Конспекти уроків (правознавство)
· Конспект уроку з природничих дисциплін
· Конспекти уроків для початкових класів
· Методика та методологія навчання
· Освіта мовою закону
· Позакласні виховні заходи
· Статті на різні теми
· Статті на допомогу вчителю та батькам
· Пошук
· Файли
· Фотогалерея
· Зворотній зв'язок
· FAQ
Останні статті
· Оновлюємо кабінет...
· Поступаємо в українс...
· Чому приватні школи ...
· Декілька слів про до...
· Реалії українського ...
Лічильники
Тема: Річ Посполита.

Мета: ознайомити учнів з особливостями політичного та соціально -економічного розвитку Польщі, ознайомитися з особливостями державного устрою Речі Посполитої та становищем українських земель у складі цієї держави; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, установлювати причинно – наслідкові зв’язки, висловлювати та аргументувати власну точку зору; сприяти правовому вихованню учнів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, настінна карта, ілюстративний матеріал.

Основні поняття: «фільварок», «магнат», «шляхта», «сейм», «унія», «уніати», «експансія», «Річ Посполита», «Контрреформація».

Основні дати та події:

  • 1569 р. — Люблінська унія, утворення Речі Посполитої;
  • 1596 р. — Берестейська унія.

Хід уроку

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Тестові завдання:

  1. Назвіть автора антирицарського роману.

а) Томас Мор; б) Мігель Сервантес;  в) Вільям Шекспір.

  1. Позначте ім’я ученого-астронома, якого за його переконання інквізиція засудила до страти через спалення на багатті.

а) Микола Копернік; б) Джордано Бруно; в) Галілео Галілей.

  1. Визначте ім’я математика, який поєднав геометрію та алгебру.

а) Лев Математик; б) Іван Федоров; в) Рене Декарт.

  1. Позначте твори В. Шекспіра.

а) «Сон у літню ніч»; б) «Багато галасу даремно»; в) «Зоряний вісник»; г) «Про обертання небесних сфер».

  1. Позначте ім’я лікаря, який зблизив медицину й хімію.

а) Парацельс; б) Фракастро; в) Везалій; г) Бекон.

  1. Позначте ім’я вченого, девізом якого були слова «Я мислю, отже, існую».

а) Парацельс; б) Бекон; в) Везалій; г) Декарт.

Відповіді: 1. — Б; 2. — Б; 3. – В; 4. – А, Б;

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. На початку XVI ст. Польща була великою та могутньою державою. Крім Польських земель до її складу входили землі, заселені білорусами, литовцями, німцями, українцями. Населення Польщі становило 5 млн. осіб – навіть більше, ніж в Англії, а територія перевищувала розміри Франції та Іспанії разом узятих. Польща залишалася аграрною країною, а промисловість і торгівля були розвинуті тут слабо. У Польщі займалися вирощуванням зерна. Через те, що велика кількість золота з Америки розійшлася Європою, ціни на хліб піднялися, і пшеницю почали вивозити до Європи. Це давало великі прибутки польським феодалам. У результаті захоплення турками великих територій у Південно – Східній Європі та внаслідок Великих географічних відкриттів міжнародні торговельні шляхи оминули польські землі, тому Польща почала перетворюватися на країну, яка постачала сільськогосподарську продукцію для промислових країн Європи, оскільки вирощувана тут пшениця не знаходила попиту на внутрішньому ринку.   

IV. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Утворення Речі Посполитої.
  2. Державний устрій.
  3. Економічний розвиток. Соціальні відносини.
  4. Реформація та Контрреформація в Польщі.
  5. Зовнішня політика Речі Посполитої.

 

  1. 1.     Утворення Речі Посполитої.

Учитель. Після тривалих переговорів у 1569 р. відбулося об’єднання Польщі та Великого князівства Литовського в одну державу.

Робота з картою

Учитель пропонує учням за допомогою карти історичного атласа «Польща у XVI–XVII ст.» виконати такі завдання.

  1. Покажіть місто, де була підписана унія про створення Речі Посполитої.
  2. Назвіть землі Литовського князівства, які увійшли до складу Польського королівства.

2. Державний устрій.

Учитель. Найвищим органом влади став щорічний шляхетський сейм – збори панів – магнатів і шляхти. Сейм складався із двох палат. На сеймі обирали короля, який правив довічно, але не міг передавати трон у спадок. Пани мали право відкрито критикувати свого короля, мати власні військові загони й навіть оголошувати війну своєму государеві. На сеймі всі питання потрібно було вирішувати одностайно. Кожен пан володів правом «ліберум вето» — вільної заборони будь – яких королівських указів.

Король не мав постійної армії, його фінанси та землеволодіння були обмежені.

Робота зі схемою

Розповідь про державний устрій супроводжується демонстрацією схеми.

Король Польщі та Великий князь Литовський

(виконавча влада)

 

Головний

трибунал

(судова влада)

 

Посольська ізба

 

Сенат

 

 

Вільний сейм

(законодавча влада)

 

 

 

 

 

 

Земельні магнати

 

Католицькі єпископи

 

Городяни великих міст

 

Шляхтичі

 

 

 

Бесіда за запитаннями

  1. Назвіть вид монархії, який склався у Польщі.
  2. Назвіть європейські держави, де влада короля також була обмежена.
  3. 3.     Економічний розвиток. Соціальні відносини.

Робота з поняттям

Фільварок – багатогалузевий господарський комплекс, що ґрунтувався на постійній щотижневій панщині кріпаків і був орієнтований на товарно – грошові відносини та ринок.

Розповідь вчителя (супроводжується складанням конспекту у зошит учнями )

У той час, як інші країни Європи вступили на шлях мануфактурного розвитку виробництва, Польща залишалася аграрною країною. Практично усіма землями володіла землеробська знать – пани – магнати. Вони були повними господарями всіх селян та городян їхніх обширних володінь.

Близько 90% жителів країни становили селяни і шляхтичі – дрібні лицарі – дворяни.

У Речі Посполитій було багато міст і містечок, де проживали торговці і ремісники, які звалися міщанами.

У Польщі протягом XVI ст. відбувалося посилення кріпосного гніту.

Основою виробництва було сільське господарство. Польські пани експортували пшеницю, ячмінь, овес, льон, хміль, сало, шкури, худобу. До Польщі завозили тканини, металеві вироби, предмети розкоші.

  1. 4.     Реформація та Контрреформація в Польщі.

Самостійна робота з підручником за методом «Чиста дошка»

  1. Які напрями реформаційних учень набули поширення у Польщі?
  2. Чому селяни не підтримали Реформацію?
  3. Як поставилися польські королі до руху Реформації?
  4. Розкажіть про діяльність Ордену єзуїтів у Польщі.
  5. 5.     Зовнішня політика Речі Посполитої.

Робота з картою

Учитель пропонує учням за допомогою карти історичного атласа «Польща у XVI–XVII ст.» відповісти на запитання.

  1. У яких напрямах здійснювалися походи польських королів?
  2. Назвіть території, залежні від Польщі.
  3. Назвіть території, які одійшли Речі Посполитій у результаті Лівонської війни.
  4. Назвіть території, які були приєднані до Речі Посполитої за Деулінським перемир’ям 1618 р.
  5. Назвіть території, які були приєднані до Речі Посполитої за Мітавським (1622) і Поляновським договорами (1634).

Учитель, підбиваючи підсумок, говорить про те, що польські феодали прагнули захопити землі на сході, закріпачити українські землі. Безперервні війни виснажували країну, підривали її політичне становище.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Установіть відповідність.

а) Річ Посполита

1) Державний союз Польщі та Литви

б) Берестейська унія

2) греко-католицька церква

в) фільварок

3) станово-представницький орган влади

г) сейм

4) господарство, орієнтоване на виробництво

продукції на ринок, засноване на праці кріпосних селян

д) Люблінська унія

5) офіційна назва держави, яка утворилася в результаті союзу Польщі та Литви

Відповідь: а — 5; б — 2; в — 4; г — 3; д — 1.

Проблемне питання

  • Як змінилося становище українських селян після проголошення Речі Посполитої?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Засвоїти зміст нових понять.
Коментарі
Коментарі відсутні
Додати коментар
Будь-ласка, залогіньтеся для додавання коментарів
Рейтинги
Рейтинг доступний лише для користувачів.

Будь-ласка, залогіньтеся або зареєструйтеся для голосування.

Немає даних для оцінки.
Авторизація
Логін

Пароль



Забули пароль?

 Відновити 
Зараз на сайті
· Гостей: 1

· Користувачів: 0

· Всього користувачів: 2,515
· Новий користувач: valentina-kundel
Сторінка завантажилась за 0.03 сек. 2,488,418 унікальних відвідувачів