October 24 2020 19:58:41
Навігація
· Головна
· Вчительске буття
· Блог адміна
· Календарні планування з історії та правознавства
· Конспекти уроків (історія)
· Конспекти уроків (правознавство)
· Конспект уроку з природничих дисциплін
· Конспекти уроків для початкових класів
· Методика та методологія навчання
· Освіта мовою закону
· Позакласні виховні заходи
· Статті на різні теми
· Статті на допомогу вчителю та батькам
· Пошук
· Файли
· Фотогалерея
· Зворотній зв'язок
· FAQ
Останні статті
· Плакати, кабінет... ...
· ЗМІ для шкіл?
· Оновлюємо кабінет...
· Поступаємо в українс...
· Чому приватні школи ...
Лічильники
Тема: Давня Індія

Тема:  Давня Індія

Тип уроку:  урок засвоєння нового навчального матеріалу.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні  зможуть

  • характеризувати природно-кліматичні умови і географічне розташування Індії та її населення;
  • називати племена, що населяли Індостан у давнину, перші цивілізаціями долин річок Інд та Ганг  та їх правителів;
  • визначати закономірності розвитку цивілізацій у долинах річок (на прикладах вивчених країн);
  • продовжувати працювати  з атласом та контурною картою -  показувати на настінній карті та в атласі території держави Мауріїв, Ашоки тощо, та відмічати їх на контурній карті;
  • застосовувати та пояснювати поняття та терміни: «джунглі», «Індська цивілізація», «Хараппська цивілізація», «Мохенджо-Даро», «арії», «раджа», «варни», «касти», «вайш'я», «шудри», «недоторкані», «імперія Маур'їв»;
  • розвивати хронологічні вміння;
  • визначати вплив природних умов на життя та характер діяльності давніх індійців;
  • висловлювати свою думку з приводу виникнення каст та варн і справедливості такого поділу людей.

 

Методико-дидактичне забезпечення уроку:

історична карта „Давні Індія та Китай”, атлас, контурні карти, підручник, мультимедійна система, презентація до уроку,  фліп-чарт та картки - пазли.

Структура уроку

І.   Організаційна частина.

ІІ.  Актуалізація опорних знань

     Історична естафета «Бліц-турнір» (3 хв.).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

      Метод „мозковий штурм” . Окреслення плану уроку ( 2 хв.)

ІУ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
      (2 хв.).

     Вправа «Пазли»

У.  Вивчення нового матеріалу

1. Робота  з атласом та контурними картами (пошуково-дослідницька)(5 хв.) 2. Аналітичне дослідження за підручником, складання порівняльної таблиці  (4 хв.).

 3. Дослідження візуального джерела (3  хв.)

 4.  Проміжне узагальнення (усне обговорення )(2 хв.)

 5. Продовження складання плану уроку (2 хв.)

 6. Робота в парах «Навчаючи - вчуся». Творча робота та її презентація (5 хв.).

 7. Складання опорного конспекту за розповіддю вчителя (3 хв.)

  8. Робота у групах «Варни в Індії» (5 хв.)

 9. Повідомлення вчителя й постановка навчальних завдань (за бажанням)  
      (1хв.)

УІ. Узагальнення нових знань.    

       Розв’язання історичних задач (5 хв.)

УІІ. Підведення підсумків  уроку (2 хв.)
 УІІІ. Інструктаж з виконання домашнього  завдання (1 хв.).   

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історична естафета «Бліц-турнір»

На дошці зображується поле на різних крилах навчальної дошки, розділеними на дистанції (етапи) відповідно кількості запитань (всього доріжок три).  Після того як ведучий прочитає запитання, член команди повинен вписати у відповідну доріжку відповідь.  Виграє та команда, яка дає більше правильних відповідей.

Питання до естафети:

  1. Які ще назви мало Межиріччя? (Дворіччя, Месопотамія)
  2. Де бере початок Євфрат? (південніше Кавказьких гір)
  3. Куди впадає Тигр? (у Перську затоку)
  4. Що розташоване північніше Єгипет чи Межиріччя? (Межиріччя)
  5. З чого будувалися перші споруди у південному Межиріччі? (з очерету і глини)
  6. Кого готували в школах Межиріччя? (писарів)
  7. Як називали в Межиріччі учнів? («діти школи»)
  8. На чому писали школярі? (на глиняних табличках)
  9. Які голові джерела рабства вам відомі? (полон, борги)

10.  Кого в Межиріччі називали «великою людиною»? (Царя)

11.  Скільки букв було в фінікійському алфавіті? (22)

12.  Яке з семи чудес світу знаходилося у Вавилоні? (Висячі сади Семіраміди)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. За допомогою методу „мозковий штурм” вчитель пропонує учням визначитися базуючись на вивчених раніше країнах, з чого нам слід починати знайомство з Індією, отримуючи такі пропозиції:

-         географічне положення;

-         місце розташування;

-         природно-кліматичні умови;

-         населення та його заняття;

-         демонстрації країни на стінній карті…

          2. Запропоновані учнями ідеї вчитель записує на дошці, як складові плану уроку, і просить учнів, залишивши декілька рядків, щоб пізніше дописати план.

 

ІУ. Представлення теми та очікуваних навчальних результатів

       Вчитель сповіщає, що з сьогоднішнього дня ми здійснюємо уявну мандрівку на схід Азії, де юних дослідників чекатимуть Стародавні Індія та Китай.

        На дошці вивішується фліп-чарт, на якому окреслені контури Індії. Перед вчителем на столі фрагменти справжньої карти, на зворотному  боці яких записані очікувані результати. Діти вголос читають написане, після чого чіпляють свій пазл на потрібне місце контурної карти, внаслідок  чого перетворюють контурну карту в настінний атлас.  Цей атлас буде задіяний в кінці уроку для проведення рефлексії.

        Очікування, вписані в пазли:

  • характеризувати природно-кліматичні умови і географічне розташування Індії та її населення;
  • показувати на настінній карті та в атласі території держави Мауріїв, Ашоки тощо, та відмічати їх на контурній карті;
  • застосовувати та пояснювати нові поняття та терміни;
  • орієнтуватися в хронології  подій;
  • визначати вплив природних умов на життя та характер діяльності давніх індійців;
  • висловлювати свою думку з приводу виникнення каст та варн і справедливості такого поділу людей.

 

У. Вивчення нового матеріалу

          1. Робота з атласом та контурними картами (пошуково-дослідницька).

         Вчитель пропонує учням відкрити власні атласи, працюючи з якими (за відсутності знань з нової теми) діти  виконують завдання пошуково-дослідницького характеру, роблячи помітки на  контурній карті:

-         за допомогою умовних зображень на карті охарактеризуйте географічне положення Індії;

-         порівняйте його з країнами, які ми вивчили раніше ( Єгипет, Персія, Ассирія, Фінікія тощо);

-         знайдіть  головні річки Індії. Звідки вони беруть початок? Підпишіть назви  річок на контурній карті;

-         знайдіть  гори, що знаходяться в Індії та відмітьте їх на контурній карті. Що ви про них знаєте з географії?

 

2.  Аналітичне дослідження за підручником:

Інструктаж вчителя.

Відшукайте на с. 104 § 21( підручник О.І. та Б.Б. Шалагінових – далі №2) або на с. 106  § 20 (підручник С.В.  Д’ячкова та О.П. Мартем’янова – далі № 3) опис двох основних річок Індії і  виявіть  спільні риси та відмінності. Заповніть порівняльну таблицю.

     СПІЛЬНЕ

     ВІДМІННЕ

-                     протікають в Індії;

-                     долини річок дуже родючі
          та повноводні;

-                     ніколи не висихають.

-         місцерозташування: Інд – на заході, Ганг – на сході;

-         у долині Інду більш сприятливі для життя умови;

-         Ганг у давнину був вкритий болотами та непрохідними джунглями;

---------------------------------------------

-         * у долині Гангу часті розливи, велика кількість небезпечних тварин, важкі умови життя;

-         **  в долині Інду рідко йдуть дощі;

-         ***в долині Гангу навпаки, часті дощі, навіть зливи

-                                                                                     

*** Відповіді, позначені зірочками, діти можуть записати дома, знайшовши цю інформацію у додаткових джерелах.

 

3. Дослідження візуального джерела

 Інформацію, отриману з атласу та підручника, вчитель пропонує доповнити, досліджуючи візуальне джерело. На екран за допомогою мультимедійного проектора виведено уривок опису Індії, зробленого Діадором Сицілійським

         ТЕКСТ ОПИСУ:

„Багато в Індії великих гір, порослих всілякими деревами, що приносили плоди, багато широких родючих рівнин та річок.

Велика частина індійських земель зрошується, тому врожай збирається двічі на рік. Рясніє Індія й різноманітними тваринами. Індійські слони перевершують силою лівійських. Тому та обставина, що багатьох слонів індійці відловлюють та готують до участі у військових битвах, виявляється вирішальною у  забезпеченні  перемоги.

Земля індійська, щедра на плоди, містить у собі багато рудоносних місць різних металів: срібло, золото, мідь, залізо, олово, а також інших металів, необхідних для виготовлення прикрас, предметів повсякденного користування та військового спорядження.

Індія ніколи не знала голоду: там багато дикорослого проса, різних бобів, а також рис. Щороку там буває два дощових сезони – зимовий, коли, висівають пшеницю, та літній, під час якого сіють просо та рис.

…Закони спрямовані на захист землеробства, оскільки воно вважається священним і недоторканим. Ворогуючі сторони, знищуючи одна одну, не заподіюють ніякої шкоди землеробам, яких вважають загальними добродійниками. ”

Після прочитання документу, вчитель пропонує відповісти на питання:

-   Які кліматичні особливості Індії описує автор?

-   Назвіть найбільш поширених тварин та їх використання.

-   Про які корисні копалини ви дізналися з уривку?

-   Які види господарської діяльності та ремесла були розвинені в Індії? Чому саме вони?

-   Які рослини вирощували індійці?

-   Який вид діяльності і чому вважався в Індії священним?

 

4. Проміжне узагальнення (усне обговорення)

Вчитель пропонує учням невеличке узагальнення  у вигляді усного обговорення за запитанням.

- Чи розкрили ми окреслені напрямки знайомства з Індією?

5. Продовження складання плану уроку

 У подальшому структуруванні плану вчитель подає такі  пункти:

- Найдавніші цивілізації в долині Інду;

- Завоювання Індії племенами аріїв у ІІ тисячолітті до нашої ери;

- Захоплення Індії військами Олександра Македонського та заснування імперії Маур”їв;

- Держава Ашоки;

- Варни та касти в Індії.

 6. Робота в парах «Навчаючи - вчуся». Творча робота та її презентація.

Виклад матеріалу починається з повідомлення назви найдавніших міст Індії – Мохенджо-Даро і Хараппа, виникнення яких учені датують приблизно 2300 роком до н.е. Учні знаходять їх в атласі і відмічають на контурній карті, після чого, за допомогою роботи в парах виконують завдання:

1) Знайдіть у підручнику №2 с.104-105 або у підручнику №3 на с.106-107 і прочитайте протягом 2 хвилин - 1-й учень – опис названих міст; 2-й учень – опис будинків і споруд у містах, після чого стисло (1 хв.) перекажіть прочитане партнеру.

2) На основі отриманих знань за допомогою простого олівця намалюйте ескіз вулиці чи будинку у зошиті.

Коли учні впораються із завданням, вчитель проектує на екран малюнок „Вулиця в Мохенджо-Даро”, на якому зображені викладені цеглою стіни, будинки та стічні канави, пропонуючи порівняти, чи співпадає зображення у зошитах „художників” із зображенням на екрані.

7. Складання опорного конспекту за розповіддю вчителя

 Матеріал „Завоювання Індії племенами аріїв у ІІ тисячолітті до нашої ери” вивчається за допомогою оповідання вчителя, в ході якого учні, використовуючи метод „Вибери головне” (Упіймай думку”) складають в зошиті невеличкий опорний конспект, який може виглядати так:

Арії – племена кочовників та скотарів.

Близько 1500 р. до н.е  – завоювання Індії аріями: зруйнування міст, перетворення їх мешканців на рабів.

Зовнішній вигляд аріїв ( за описом „Рігведи”): високі на зріст, білошкірі, „шляхетні благородні люди”

Мешкали до переселення у Східній Європі ( в степах України)

Напрямки переселення – Індія, Іранське нагір’я, Кавказ, Європа

Арії – предки індійців, персів, німців, англійців, литовців, українців.

Мова аріїв – санскрит. Священні книги, написані санскритом – Веди.

Веди – збірники пісень і заклинань, звернених до богів.

 

8. Робота у групах «Варни в Індії»

 Вступне слово вчителя з визначенням поняття „варни”,  особливостями поділу та обов’язками кожної із варн.

Шестикласники, об’єднавшись у 5 малих груп  за допомогою підручника дають характеристику однієї варни ( 5-а група характеризує недоторканих) за позиціями, вміщеними у першій графі таблиці, спроектованої на екран:

Назва варни

 

 

 

 

З яких частин тіла Брахми створені

 

 

 

 

Хто входив до варни

 

 

 

 

Їхні обов’язки

 

 

 

 

Відношення до податків

 

 

 

 

 

Після презентації своєї відповіді кожною групою таблиця набуває такого вигляду:

Назва варни

брахмани

кшатрії

вайшья

шудри

З яких частин тіла Брахми створені

рот (вуста)

руки

стегна

ноги (ступні)

Хто входив до варни

жреці

раджі, воїни, полководці, царська гвардія

землероби, скотарі, торговці

безправні слуги, залежні хлібороби, ремісники

Їхні обов’язки

молитися, говорити від імені бога, вивчати священні книги

воювати, виявляючи доблесть і відвагу, управляти державою

орати землю, пасти худобу, виявляючи працьовитість і старанність

Прислуговувати, виявляючи покору і смиренність

Відношення до податків

не сплачували

не сплачували

сплачували

сплачували

Інформація п’ятої групи: «Поза варнами знаходилися недоторкані – найбільш нещасні і знедолені індійці. Не мали ніяких прав, зокрема: жити в селищах, носити новий одяг (тільки після померлих), прикраси; їли з розбитого старого посуду. Обов’язки: найбрудніша робота – прибирання нечистот, обдирання шкіри з вбитих тварин».

Вчитель аналізує виконання роботи, підсумовуючи почуте висновками, що, згідно з твердженням брахманів, людина могла змінити своє становище тільки після смерті, та й то, в разі сумлінного виконання своїх земних обов’язків, а також зазначає, що крім варн в Індії існував ще поділ на касти, який пропонує розглянути дома, паралельно з’ясувавши, чим варни відрізнялися від каст.

9. Повідомлення вчителя й постановка  завдань на наступний урок  (за бажанням)

Далі вчитель повідомляє, що у 327 р. до н.е. відомий полководець Олександр Македонський надумав завоювати Індію, віддавши своїм військам наказ виступати у похід. Однак індійці не скорилися загарбникам, піднявши проти них у 322 р. до н.е. повстання, яке призвело до створення власної держави – імперії Маур”їв. Після смерті засновника цієї держави – Чандрагупти його онук – Ашока у 273 р. до н.е. об’єднав всю Індії в єдину державу - державу Ашоки.

Кільком учням ( за бажанням) пропонується підготувати на наступний урок невеличкі повідомлення з цих питань.

УІ. Узагальнення нових знань та умінь

Розв’язання історичних задач:

Для перевірки засвоєних знань дітям пропонується самостійно розв’язати задачі:

 для отримання „4”-„6” балів необхідно вирішити 2 задачі;

„7”- „9” – 3 задачі; „10”-„12” – 4.

  1. 1.                      Близько 1500 року до н.е. Індію заселили племена аріїв. Скільки років тому це було?

Відповідь: 1500 + 2007 = 3507

  1. 2.                      Відомо, що у 20-х роках ХХ сторіччя в Індії розпочалися систематичні археологічні розкопки. Підрахуйте, скільки приблизно років пройшло між виникненням Хараппської цивілізації і цією подією?

Відповідь: 2300 + 1920 = 4230

  1. 3.                      У 327 р. до н.е. Олександр Македонський віддав своїм військам наказ йти в похід на Індію. Скільки років відділяє його від заснування держави Ашоки?

Відповідь: 327 – 273 = 54

  1. 4.                      *** Скільки років відділяє повстання проти греків під керівництвом Чандрагупти від утворення Ізраїльсько-Іудейського царства?

Відповідь: 1004-322 = 682

УІІ. Підведення підсумків уроку

     Рефлексія

     Вчитель з учнями повертається до карти-пазлів, створеної на    початку уроку й пропонує  знімаючи один за одним її фрагменти, співвіднести очікувані результати з отриманими. В разі, якщо вони співпадають, фрагмент повертається на місце, якщо ні – відкладається. Цілісність карти – свідчення результативності уроку.

      Підводячи підсумок,  учитель акцентує увагу на ключових моментах вивченого, співвідносячи з раніше вивченими цивілізаціями Давнього Сходу.

 

УІІІ. Домашнє завдання:
                                                § 21, 22, 23 п.2 (підручник №2);

§ 20 (підручник №3), відповісти на запитання до них; виписати в історичний словник нові  терміни.

Учні, що виявили бажання отримують: 
    1) пошуково-дослідницьке завдання -
 знайти матеріали:
а) про захоплення Індії Олександром Македонським і заснування імперії Маур’їв,
б) про державу Ашока
 підготувати на наступний урок повідомлення.

2) творче завдання -
дослідити порівняльну таблицю слів на с.106 (підр.№2) і дати відповідь на запитання: про що свідчить їх схожість?

 

Автор: вчитель історії Донецького ліцею № 21

 Кожем”якіна Оксана Леонідівна

Коментарі
Коментарі відсутні
Додати коментар
Будь-ласка, залогіньтеся для додавання коментарів
Рейтинги
Рейтинг доступний лише для користувачів.

Будь-ласка, залогіньтеся або зареєструйтеся для голосування.

Немає даних для оцінки.
Авторизація
Логін

Пароль



Забули пароль?

 Відновити 
Зараз на сайті
· Гостей: 1

· Користувачів: 0

· Всього користувачів: 2,515
· Новий користувач: valentina-kundel
Сторінка завантажилась за 0.07 сек. 2,677,117 унікальних відвідувачів